trešdiena, 2009. gada 25. marts

Inovācijas kā komunikācijas evolūcijas nosacījums


Olga Kazaka

Pateicoties tehnoloģiju progresam, saziņas procesā ienāk arvien vairāk inovāciju. Kāds būs to liktenis?

Komunikācijas evolūcija

Attīstītās komunikācijas sfēras nosacīti var iedalīt vairākos etapos, kas atšķiras pēc auditorijas iesaistīšanas pakāpes. Pirmais etaps ir saistīts ar pasīvo auditoriju, kas tikai uztver viņiem sniegto informāciju. Šajā gadījumā svarīgākais ir iegūt uzmanību. Otrajā etapā sākas auditorijas iesaistīšana. Tā radās personificētās mājas lapas. Laika gaitā attīstījās arī resursi, kas lietotājiem piedāvā iespēju iegūt drukātu avīzi ar jaunākajiem viņus interesējošo autoru blogiem. Šodien mēs atrodamies jau trešajā attīstības etapā – tehnoloģijas kļūst arvien gudrākas, palīdzot orientēties informācijas un reklāmas izplatījumā, atvieglojot saskarsmi un ļaujot dziļāk ienirt on-line vidē.

Ierīces palīdz orientēties un ieekonomēt laiku

Pētnieki ir izrēķinājuši, ka 18.gs. cilvēks savas dzīves laikā izmantoja aptuveni tik daudz vārdu, cik šodien var atrast vienā New York Times numurā. Lai palīdzētu cilvēkiem tikt galā ar milzīgo informācijas gūzmu, ar kuru sastopamies ik uz soļa, tiek izstrādātas tehniskas ierīces, kuru uzdevums ir no haosa radīt sistēmu, savukārt no komunikācijas - pārdošanu.

Piemēram, ierīce Sekai Camera reālā laikā atpazīst objektus, kas nonākuši kameras redzeslokā un sniedz par tiem noderīgu informāciju. Tā, kad iesiet garām veikalam, kamera pavēstīs par aktuālām atlaidēm. Lidostā kamera uzreiz sniegs informāciju par izlidošanas grafikiem. Tādā veidā šī ierīce kalpo kā individuāls uzziņu katalogs. Inovācija ir ļoti interesanta, taču rodas jautājums – vai tai ir nākotne Latvijā? Jo, lai šī ierīce pilnvērtīgi darbotos, veikaliem, kafejnīcām un citiem pakalpojumu sniedzējiem jānodrošina informācija par saviem pakalpojumiem. Neesmu līdz galam pārliecināta, ka tuvākajā laikā Latvijā būs reāli izveidot šādu datu bāzi, lai tā funkcionētu un arī būtu rentabla.

Dažreiz nākas dzirdēt, ka internets ir gigantiska informācijas izgāztuve, kas ar katru dienu piegružojas arvien vairāk. Tādēļ nepieciešamība pēc ierīces, kas palīdzētu ātri un efektīvi sameklēt īstus dārgumus šajā atkritumu kaudzē, kļūst arvien akūtāka. Atšķirībā no ierastajiem meklētājiem, lapā www.powerset.com lietotājs var uzdot konkrētu jautājumu un saņemt uz to konkrētu atbildi. Piemēram, uzrakstot jautājumu „When was Napoleon born?”, es saņēmu ļoti konkrētu atbildi „August 15, 1769 (239 years ago)”. Te arī atrodamas saites uz dažādām mājas lapām, kur var iegūt vairāk informācijas par Napoleonu. Tādā veidā informācijas meklēšanas process kļūst mērķtiecīgs un ātrs.

Mums ļoti labi pazīstami tādi sociālie tīkli kā one.lv, draugiem.lv, odnoklassniki.ru, myspace.com un citi. Taču arvien populārāki kļūst t.s. mobilie sociālie tīkli, piemēram, aka-aki.com, pateicoties kuram dalībnieks pastāvīgi atrodas tīmeklī. Piemēram, ieejot vienā vai otrā ēkā, cilvēks var uzzināt, ka turpat atrodas arī citi viņa tīkla dalībnieki.

Globalizācijas apstākļos valodas nezināšanai nevajadzētu kļūt par šķērsli komunikācijai. Tā interneta telefonu kompānija JAJAH ir aktivizējusi bezmaksas pakalpojumu, kas automātiski pārtulko ķīniešu valodu uz angļu un otrādi. Angliski runājošajam abonentam atliek vien piezvanīt uz vietējo numuru un pateikt frāzi, un gandrīz uzreiz viņš saņems tulkojumu uz ķīniešu valodu, kuru izdzirdēs sarunas biedrs.

Ceļā uz telepātiju

Pateicoties pētnieku centībai, mēs esam sasnieguši ceturto komunikācijas attīstības etapu, kas ir saistīts ar sevis pilnveidošanu un vēl ciešāku tehnoloģiju integrāciju komunikācijā un dzīvesveidā.

Šobrīd ražotāji strādā pie Brother RID – vizuālas portatīvās ierīces, kas pārraida attēlu uz acs tīkleni. Faktiski cilvēks uzliek brilles, pie kurām piestiprināta ierīce, pateicoties kurai informācija, kuru cilvēks iegūst no ārpuses, kļūst operatīva un konfidenciāla, kas dažu profesiju pārstāvjiem var izrādīties ļoti nederīgi.

Vēl vairāk, pēc šīs informācijas saņemšanas, cilvēks var sazināties ar kādu, neizpaužot savus noslēpumus ārpasaulei. Zinātnieki nodemonstrēja elektronisko kakla siksnu Audeo, kas spēj nolasīt cilvēka nervu signālus un pārveidot tos datorvalodā. Pēc speciāla treniņa cilvēks var raidīt nervu signālus savām balss saitēm, bez skaņas svārstību radīšanas. Šos signālus nolasa elektroniskā ierīce, kas ir uzvilkta uz cilvēka kakla, un tālāk nodod datoram bezvadu ceļā, kas pārveido tos vārdos, kas tiek izteikti datora balsī. Ražotāji apgalvo, ka kakla siksna lasīs tikai tās domas, kuras cilvēks vēlēsies raidīt. Tas paver dažas interesantas iespējas, piemēram, var veikt privātu zvanu pa mobilo telefonu publiskas uzstāšanās laikā un neviens par to pat nenojautīs.

Savukārt Emotiv.com un citas kompānijas piedāvā ierīces, kas ļauj vadīt datoru ar galvas smadzeņu impulsiem, kas tiek pārraidīti uz īpašu aprīkojumu, kas tiek uzlikts galvā.

Nekādas privātās dzīves!

Tajā pat laikā ierīces, kurām būtu jākļūst par palīgu un jāatvieglo dzīve, var radīt pretēju efektu. No vienas puses – lietotājam tiek sniegta iespēja kontrolēt un personificēt reklāmas saturu; no otras puses – lai to paveiktu, viņiem ir jāziedo noteikta privātās dzīves daļa.

Tā Puddingmedia.com piedāvā interneta telefona sakaru dienestu, kas darbojas pateicoties reklāmas izvietošanai. Šis web serviss ir analogs Skype, tikai tas bez maksas piedāvā arī zvanus no interneta uz telefoniem. Apmaiņā pret to Pudding Media „noklausās” telefonsarunu, lai zvanītāja ekrānā parādītu konteksta reklāmu. Balss atpazīšanas programma analizē sarunu, balstoties uz analīzi izvēlas piemērotu reklāmu un nosūta to uz abonenta datoru, kamēr viņš runā. Piemēram, ja saruna ir par kino, to pavadīs tekstuāla un grafiska reklāma ar jaunākajām filmām. Piedevām Pudding Media izstrādā sistēmu reklāmas izsūtīšanai uz personas otrā vada galā elektronisko pastu, kā arī konteksta reklāmas nosūtīšanas sistēmu uz mobilo tālruni. No vienas puses – tas ir ļoti ērti, no otras puses – pastāv risks kļūt par iemeslu spēcīgam aizkaitinājumam.

Pētnieki pieļauj, ka nākamais, piektais komunikācijas attīstības etaps, būs saistīts ar datora pieslēgšanu un integrāciju lietotāja smadzenēs, un pateicoties tam būs iespējams raidīt signālus pārdevējiem, sazināties savā starpā un pat veikt maksājumus. Dažbrīd šķiet, ka šādi attīstības scenāriji ir fantastikas filmas cienīgi, kurās datori un roboti iegūst varu pār cilvēkiem. Gribētos cerēt, ka visi pilnveidojumi tiešām uzlabos un atvieglos dzīvi. Jo attīstoties tehnoloģijām, arvien vairāk saasinās jautājums par ētiku un cilvēka uzvedības manipulācijas iespējām. Ja var lasīt domas, vai var arī tās ietekmēt?

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru

 
Add to Technorati Favorites

Powered by FeedBurner

My blog has moved! Redirecting...

You should be automatically redirected. If not, visit http://www.lipc.lv/wordpress/ and update your bookmarks.